Vi använder cookies. När du använder vår webbplats så godkänner du därmed även användandet av cookies.X

Antal bolagsregistreringar utförda
  • 2
  • 3
  • 4
  • 1
  • 0

Starta företag med seriös e-handel



Allt fler företag säljer varor och tjänster över nätet. I Sverige går detta riktigt bra över lag. Faktum är att Sverige är ett av de länder i Europa där e-handel är mest utbrett. Undersökningen IT-användning i företag är en årlig undersökning som är gemensam för EU:s medlemsländer. Undersökningen visar att 21 procent av svenska företags omsättning kom från e-handel under 2016 jämfört med 18 procent 2010. Det är högre än EU-genomsnittet som låg på 16 procent 2016. En klar förbättring alltså.

För vissa länder går det bättre än för andra. Irland, Belgien och Tjeckien är de länder där företagen redovisar högst andel av omsättning från e-handel. Över fantastiska 30 procent. Där har andelarna också ökat kraftigt under de senaste åren. Speciellt i Belgien. För några år sedan, 2010, stod e-handeln inte för mer än 18 procent. Nästan en fördubbling i antalet procentenheter. Länder som inte har kommit lika långt är bland annat Rumänien och Grekland. Där utgjorde e-handeln 2016 omkring 5 procent av företagens omsättning. Det är otroliga framsteg som sker inom e-handeln i Europa.

Konsumtionen via e-handel har ökat under de senaste åren. Den saken råder det inget tvivel om. Lite över hälften av alla medborgare i EU som använder internet har under de senaste 12 månaderna handlat något online. Sverige ligger en bit över genomsnittet. Jämför man utvecklingen inom Europa är Sverige ett av de länder där e-handel kom igång tidigt. Andra länder börjar nu komma ifatt. Speciellt har e-handel ökat under de senaste åren i Sydeuropa och Östeuropa. Estland är det land som har ökat sin andel mest. Landet har tagit sig från 23 procent till 56 procent på mindre än 5 år, mellan 2012 och 2016. Estland har gjort stora statliga satsningar på ökad tillgång till internet för privatpersoner och olika e-tjänster för sina medborgare. Sådana satsningar skulle kunna innebära en ökad e-handel.

Ingen felfri lösning.

Konsumentens ögon kan vara riktigt kritiska mot dig som leverantör. Det är därför viktigt att vara seriös. Det vanligaste problemet privatpersoner upplever är en längre leveranstid än vad som har utlovats när de har handlat online. Dessa tider klarar inte alltid företagen att leva upp till. Missnöjet är vanligare bland yngre personer. I åldern 16–44 upplever cirka 23 procent det som ett problem jämfört med åldersgruppen 45–74 år där enbart 11 procent gör det. Du som ska starta företag med e-handel har mycket att vinna på om du kan hålla dina leveranstider. Det kan vara ett mycket bra sätt att slå ut konkurrensen.

När det gäller att hitta information om garantier eller konsumenträttigheter är det vanligare att äldre upplever det som ett problem när de handlar online. Men problemen finns också. Cirka 2 procent har upplevt någon form av bedrägeri. Det kan vara att deras kreditkortsuppgifter har missbrukats eller att varor inte har levererats. Även här kan du som väljer att starta företag och driva det seriöst få kunder som litar på dig och återkommer.

Starta aktiebolag under 5 minuter

Fyll i dina uppgifter

image
David Hagberg  74 visningar
Senast uppdaterad: 2019-04-02 09:56
businessman