Starta aktiebolag under 5 minuter

Få dina stiftelsedokument direkt till din e-post inom 24 timmar. Paketet inkluderar många användbara tjänster för dig som ska starta aktiebolag första gången. Priset är 990 kr+ moms.

Fyll i dina uppgifter

Formulera affärsidé när du ska starta företag

Företagande bygger på att du har en affärsidé. Det är viktigt att formulera affärsidén så att du har den klar och tydlig för dig själv eller när du ska presentera den för någon annan. Att skriva ner din affärsidé på papper är ett bra sätt att tvinga sig själv att faktiskt formulera vad du ska och inte ska göra i ditt företag. Allting kommer bli betydligt enklare när du har formuleringen i bakhuvudet med dig varje dag i rollen som företagare. Det är helt enkelt obligatoriskt när du ska starta företag om allting ska fungera smidigt som du har tänkt dig.

Mycket kan gå fel i början

I början är det mycket som gå fel om det inte sköts på rätt sätt. Det är också extra viktigt i startgroparna av en verksamhet att allting fungerar. Det är när du ska starta företag som företaget är som mest sårbart. I ett senare skede blir det förhoppningsvis mer stabilt och växer sig starkare. Av just denna orsak är det viktigt att du har din affärsidé klar för dig. Du behöver den som en mall att sträva efter när du ska starta upp. Men vad är då en affärsidé?

Ditt företags affärsidé är en beskrivning av det marknadsbehov som du vill att ditt företag ska tillgodose. Den förklarar för dig på vilket sätt det ska ske. Samt vad som är ditt företags särprägel. Det vill säga varför kunderna ska välja att köpa av just dig, och ingen annan. Det är genom att tänka igenom och formulera detta som du har det lättare att beskriva för dina kunder vad ditt företag gör. Dessutom blir det mycket lättare för dig att veta vad du inte ska göra när du planerar din verksamhet.


Frågorna du ställer dig själv

Men hur gör du när du ska formulera en affärsidé då? Det är klokt att börja med att du ställer dig själv ett antal frågor och försöker besvara dessa. Först frågar du dig själv vad det är du ska sälja? Som svar försöker du beskriva din produkt eller tjänst. Det är A och O om det ska vara möjligt att förstå vad verksamheten har att erbjuda.

Fråga nummer ett blir en fundering över vilka som är dina kunder? Det vill säga vem är det som ska köpa din produkt? Om det inte finns någon som kan köpa det företaget erbjuder kommer det inte finnas några intäkter i verksamheten. Du måste som nummer tre fundera på hur produkten eller tjänsten ska säljas? Du måste göra det tydligt om du ska erbjuda det i butik, online eller på något annat sätt. När det är klart måste du fundera på varifrån geografiskt som du ska sälja på? Det är kanske i staden där du bor eller i ett annat land. Ska du ha verksamheten online måste du fundera på om det behövs lokal på någon plats och var det ska vara. Sist, men inte minst så ska du besvara den femte frågan. Varför ska kunderna handla av dig och vad skiljer dig från konkurrenterna? Här måste du kanske nischa dig för att göra ditt koncept unikt.

När du fått svar på alla frågorna och sammanfattat dessa i en formulerad affärsidé är du redo att komma igång med ditt företag. När du vet att du har en affärsidé som håller kan nästa steg vara att registrera företag och glöm inte F-skatt. Du kanske ska starta upp ett aktiebolag. 

 

image
David Hagberg  728 visningar
Senast uppdaterad: 2/14/2019 3:29 PM

Vårt kundcenter

08 123 503 29

 

Måndag-fredag: 9:30-17:00

Lördag-söndag: stängt

Helgdag: stängt

Följ oss på

facebook instagram youtube
footer desktop
footer mobile