Vi använder cookies. När du använder vår webbplats så godkänner du därmed även användandet av cookies.X

Antal bolagsregistreringar utförda
  • 2
  • 2
  • 0
  • 0
  • 4

För- och nackdelar med att starta handelsbolag

Fördelar med att starta handelsbolag

Det finns många fördelar med att driva ett handelsbolag. Handelsbolag är en av de naturliga företagsformerna om du jobbar tillsammans med en eller flera andra. Starta handelsbolag är lätt och det är lätt att formalisera med ett avtal. Det finns inget krav på kapital i bolaget annat än det du behöver för att driva själva verksamheten. Dessutom har du genom samarbetspartners möjligheter att diskutera olika idéer med någon innan ni gemensamt fattar beslut. Många upplever det även som betydligt roligare när man jobbar tillsammans med någon än när man är ensam. Ett annat plus är att det oftast är lättare att ta lån i bank när man är två eller flera personer. Att jobba i form av ett handelsbolag kan ge mer prestige än om du har en enskild firma. Det är ett bolag med ett eget organisationsnummer skilt från ditt personnummer.

Om du bedriver aktiv näringsverksamhet och din verksamhet går med vinst får du från Försäkringskassan sjukpenning när du är sjuk, föräldrapenning när du tar ut barnledighet och sjukpenning när du är hemma med sjukt barn.


Saker att tänka på med handelsbolag

Som med alla saker finns det dock också nackdelar. Dessa nackdelar ska inte skrämma iväg dig från att starta ett handelsbolag, men det kan vara viktigt att tänka på dem så att man så gott som möjligt kan undvika dem och driva en bra verksamhet! En nackdel är att ekonomin i ett handelsbolag är lika integrerat med den personliga ekonomin som i enskild firma. Det betyder att båda eller samtliga partners solidariskt står för skulder och skatter, något som kan skapa konflikter om någon av parterna inte har möjlighet att betala vad som krävs.

Om man blir oense om hur verksamheten ska bedrivas kan det uppstå besvärliga diskussioner. Vinsten från verksamheten delas enligt det avtal som man upprättar från början. Om det inte finns något avtal ska vinsten delas lika. Även i den här punkten kan konflikter och diskussioner uppstå.

Olika överenskommelser mellan parterna bör absolut formaliseras i avtal och skriftliga dokument för att man ska undvika missförstånd och eventuella framtida konflikter. Om en person i ett partnerskap uppför sig bedrägligt mot långivare, kunder, leverantörer, fabrikanter eller andra så är delägarna solidariskt ansvariga, vilket betyder att den andra parten också får stå för misstagen. Det kan bli svårt både juridiskt och personligt om en av parterna vill dra sig ur partnerskapet. Denna situation bör man diskutera redan när man startar verksamheten. Alla dessa punkterna måste ni tänka på hur dessa ska lösas och lösningarna ska formaliseras i avtal så att inga juridiska konflikter kan starta inom verksamheten!

Skribent: Rasmus Orsén

Starta aktiebolag under 5 minuter

Fyll i dina uppgifter

image
David Hagberg  46 visningar
Senast uppdaterad: 2019-02-01 15:35
businessman