Vi använder cookies. När du använder vår webbplats så godkänner du därmed även användandet av cookies.X

Antal bolagsregistreringar utförda
  • 2
  • 3
  • 1
  • 6
  • 6

Deklarera rätt i ditt aktiebolag



Alla aktiebolag och alla andra företag för den delen, som är skrivna i Sverige måste deklarera varje år. Först och främst ska man vara medveten om att oavsett företagsform är det inkomsten som ska deklareras – intäkterna ska redovisas – alltså inga konstigheter. Inkomstdeklarationen ska tala om exakt hur mycket du/ditt företag tjänade förra året. Trots att det är samma sak som ska redovisas finns det olika sätt att deklarera på beroende på företagsform. Det är oftast här ängslan börjar att kryp fram.

Olika deklarationer

Sammanlagt finns det fyra olika typer av inkomstdeklarationer; 1, 2, 3 och 4. Inkomstdeklaration 1 gäller för enskild firma, privatpersoner sam delägare i handelsbolag. Inkomstdeklaration 2 berör aktiebolag och inkomstdeklaration 3 gäller stiftelser och föreningar. Den sista, inkomstdeklaration 4 gäller primärt handelsbolag.

För att du inte ska sitta med jobb upp över öronen när det kommer till den härliga tiden på året då det är dags att deklarera, kan du under hela året se till att förbereda dig genom att löpande helt enkelt bokföra alla inkomster och utgifter som ditt företag har. I bokföringen bör även skulder tas med – något som man i normala fall ändå registrerar och har koll på. Deklarationen handlar om att kolla av ditt företagets ekonomiska ställning löpande under året.

Blankettvett för att deklarera rätt

För ditt aktiebolag ska Inkomstdeklaration 2 används och blanketten K10 ifyllas. Där ska delägarna var och en för sig redovisa sina kvalificerade andelar i fåmansaktiebolaget. Eftersom ett aktiebolag räknas som juridisk person så ska företaget därför deklareras enskilt. Du får därför fylla i din egna, privata deklaration plus aktiebolagets deklaration. Inte så konstigt egentligen, om man tänker efter.

Avdrag i ditt aktiebolag

Det många tycker är väldigt krångligt är att veta vilka avdrag man få och kan göra. Om man är osäker här så kan man så klart gå in och läsa om det på nätet. Alternativt kan man rådfråga en redovisningsfirma. De har full koll på alla avdrag som du får och bör göra.

Deklarera är enklare än någonsin

Förr var man tvungen att fysiskt lämna in deklarationen. Annat är det idag. Man kan faktiskt göra alltsammans helt elektroniskt över internet. Idag kan man enkelt göra det med hjälp av Mobilt Bank-ID, med sms eller genom att ringa. Det är alltså så mycket smidigare än vad det någonsin har varit tidigare. När du har fyllt i allt som krävs och kontrollerat att alla uppgifter stämmer, behöver du bara godkänna för att därefter få ett kvitto skickat till dig, antingen per mejl eller med posten. Det är inte så svårt – eller hur?!

Starta aktiebolag under 5 minuter

Fyll i dina uppgifter

image
David Hagberg  71 visningar
Senast uppdaterad: 2019-04-02 11:32
businessman