Vi använder cookies. När du använder vår webbplats så godkänner du därmed även användandet av cookies.X

Antal bolagsregistreringar utförda
  • 2
  • 3
  • 4
  • 1
  • 0

Bokföring när du ska starta handelsbolag

Det kan ibland kännas som en djungel när man precis ska starta sitt företag. Man hör kanske termer som man aldrig hört förut. Här kommer i alla fall lite bra information om vad som faktiskt gäller för er som ska starta handelsbolag, när det gäller bokföring.

Om det bolaget ni ska starta endast består av fysiska personer som är delägare i företaget, så ska ni upprätta ett årsbokslut. Detta årsbokslut ska innehålla en balansräkning och en resultaträkning. Balansräkningen kommer att visa hur handelsbolagets ekonomi ser ut vid räkenskapsårets slut. En resultaträkning visar på företagets intäkter och kostnader under året.



Göra förenklad årsredovisning

Om ert handelsbolag har en juridisk person som delägare så ska man även göra en årsredovisning. Beroende på hur stort företaget är så finns det olika typer av årsredovisningar. Är man ett mindre företag så behöver man endast göra en förenklad årsredovisning, men är man ett större företag behöver man upprätta en mer komplicerad variant. Även i årsredovisningen så ingår resultaträkningen och balansräkningen. Här ska även en förvaltningsberättelse finnas med, liksom hur eget kapital har förändrats i företaget under året. Om det är ett större handelsbolag så måste man även ha en kassaflödesanalys i årsredovisningen.

Hur vet man då om ens handelsbolag räknas till att vara större eller inte? Jo, det finns så klart tydliga kriterier som måste uppfyllas för att man ska räknas som ett större företag. Det finns egentligen tre kriterier, men endast två måste uppfyllas och de ska uppfyllas två år i rad. Det första kriteriet är att medelantalet anställda ska vara fler än 50 stycken. Det andra är att balansomslutningen ska ha uppgått till mer än 40 miljoner kronor. Det tredje kriteriet är att nettoomsättningen ska ha uppgått till mer än 80 miljoner kronor. Vi snackar alltså duktigt stort för att få kalla sig ett större företag.


När behövs en revisor?

Ibland hör man att man är tvungen att anlita en dyr revisor för att starta företag, men det stämmer inte. När ni ska starta handelsbolag så behöver ni oftast ingen revisor, men ingen regel utan undantag. Det finns tillfällen då man måste ha en revisor. Om man räknas till ett större företag till exempel. Om man är ett mindre handelsbolag, men har en juridisk person som delägare så måste man också i vissa fall ha en revisor. Här finns också tre kriterier och man ska uppfylla minst två för att man ska behöva få hjälp med revisionen. Det första är att man ska ha fler än 3 anställda, det andra är att man ska ha mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning och det tredje är att man ska ha mer än 3 miljoner i nettoomsättning.

När det gäller bokföring så finns det helt fantastiska bokföringsprogram online idag. En del kostar lite, men en del är gratis. Det beror vad du vill att programmet ska kunna göra. Mjukvaran gör i alla fall ett fantastiskt jobb genom att hålla reda på era räkenskaper.

Starta aktiebolag under 5 minuter

Fyll i dina uppgifter

image
David Hagberg  141 visningar
Senast uppdaterad: 2019-02-14 15:50
businessman