Vi använder cookies. När du använder vår webbplats så godkänner du därmed även användandet av cookies.X

Antal bolagsregistreringar utförda
  • 2
  • 3
  • 1
  • 6
  • 6

Avtal när du ska starta handelsbolag

Avtal som grund för affärer

Avtal ingås mellan två eller flera parter och ger fördelar för alla parter i avtalet. Avtal kan gälla priser, leveransvillkor, kvalité på förmedlade tjänster mm. Ett avtal ger trygghet för alla parter som är med i avtalet. När du ska starta Handelsbolag kommer du tidigt ingå olika avtal med leverantörer, kunder osv. Istället för att ingå avtal säger man även ibland träffa eller sluta avtal.


Fördelarna med att ingå avtal

Avtal kommer att skydda dig som företagare. Du vet vad du kan förvänta dig av dina leverantörer och vilka priser du kommer få från dina leverantörer. Det finns avtal som är lite enklare tex hyresavtal eller avtal för tjänster som telefoni. Mer komplexa avtal kan vara om du vill ta en ny delägare i företag eller om du vill skriva ett samarbetsavtal med ett annat företag. Om du väljer att anställa personal kommer anställningsavtalet vara till nytta både för dig och personen som du ska anställa.

Att skriva anställningsavtal

När det är dags att skriva ett anställningsavtal finns det vissa punkter som du behöver ha med i avtalet:

  • Namn och adress på den du ska anställa samt på ditt företag.
  • Vilket datum anställningen ska gälla från.
  • På vilken plats arbetet ska utföras. Finns det inte någon speciell arbetsplats för den anställde behöver det förklaras i avtalet.
  • Vad är det för arbetsuppgifterna och vilken roll eller tjänstetitel kommer den anställde att ha.
  • Vad är det för anställningsform? Tillsvidare, begränsad tid eller en provanställning.
  • Vid en tillsvidareanställning behöver du ha med uppsägningstid eller hänvisa till LAS eller kollektivavtal.
  • När det är en tidsbegränsad anställning ska datumet för sista arbetsdagen finnas med i avtalet. Samma sak om det är en provanställning, då ska datumet för när prövotiden är slut finnas med.
  • Ingångslön samt eventuella förmåner.
  • Vilken som är löneperioden och vilket datum som lönen betalas ut.
  • Vilken arbetstid som den anställde ska arbeta, antingen per dag eller vecka.
  • Villkor för semester och eventuell förskottssemester
  • Ifall du som arbetsgivare är ansluten till kollektivavtal eller inte.
  • Om den anställde ska jobba utomlands mer än 1 månad behöver villkor för utlandstjänst finnas med i avtalet.
  • Vilka försäkringar du kommer att teckna för den anställde.

Avtalsprocessen i korthet

För att avtal ska kunna ingår krävs det:

  • Ett anbud i form av ett erbjudande eller offert.
  • Ett svar eller acceptans på anbudet.
  • Att parterna enas så att anbud och accept har samma innehåll

Även om avtal ingås frivilligt är det viktigt att alla parter kan lite på att avtalet kommer att hållas. Skulle en part inte hålla sin del av avtalet kan den parten bli ställd till ansvar för avtalsbrott.

Starta aktiebolag under 5 minuter

Fyll i dina uppgifter

image
David Hagberg  93 visningar
Senast uppdaterad: 2019-02-13 15:18
businessman