Starta aktiebolag och bli arbetsgivare




Det kanske inte står skrivet helt klart när man ska starta aktiebolag, men innan du ska ta ut din egna första lön så ska du registrera dig som arbetsgivare. Du själv räknas som anställd i aktiebolaget, trots att du är ägare, eftersom bolaget i sig är en juridisk person. Anställer du annan personal så vill du så klart också gärna skapa en härlig företagsanda med trygg, säker och stressfri miljö. Du vill självklart att både du och dina anställda ska trivas så bra som möjligt. Trivs man på jobbet så gör man bättre ifrån sig och tenderar att bli mer lojal gentemot företaget.

Vad har du då för ansvar som arbetsgivare? Du måste som redan nämnts, registrera dig. När du betalar ut lön till dina anställda så måste du redovisa skatt och andra avgifter, betala arbetsgivaravgifter och lämna in andra kontrolluppgifter. Vidare så ska du skriva ett anställningsavtal med den som du anställer. Här ska du skriva in vilken lön och förmåner som den anställda ska ha. Du måste också ta reda på vilken skattetabell som gäller eftersom det är din skyldighet att betala in skatten.

Frågor kommer att komma upp allteftersom. Vad gör man om en anställd blir sjuk, till exempel. Din skyldighet som arbetsgivare är att betala ut sjuklön från dag 2 till och med dag 14. Den första dagen är en karensdag, så då behöver du inte betala ut någon sjuklön alls. Det kommer säkert att dyka upp fler frågor. Men oroa dig inte för mycket. Det är bara att lösa dem efterhand.

Varje månad får du sedan se till att du betalar ut lönen i tid till din anställda. Du ska också lämna en lönespecifikation till den anställda där det står hur mycket lön han eller hon har fått, hur mycket skatt som betalats in osv. Varje månad ska du även redovisa arbetsgivaravgifter och skatteavdrag i din arbetsgivardeklaration. En gång per år lämnar du in kontrolluppgifter till Skatteverket. Men även till den anställda så att han eller hon kan kontrollera att skatten som betalas in stämmer.

Tar det någonsin slut?

Något som du kanske inte tänker på precis när du ska starta aktiebolag är att ditt företag kanske kommer att avvecklas en vacker dag. Om detta händer så ska du avregistrera dig som arbetsgivare. Du får då också redovisa slutliga arbetsgivaravgifter och avdragen skatt.

När du ska starta aktiebolag så kommer du alltså att bli arbetsgivare vare sig du vill eller inte. Det är ju inte så tokigt att ha sig själv som arbetsgivare så klart. Det krångligaste är att göra något första gången, sedan kommer det att gå per automatik från månad till månad. Vill du ha hjälp med att starta aktiebolag så finns det bra hjälp att få hos oss och du kommer att komma igång snabbt med ditt företag.

image
David Hagberg  375 visningar
Senast uppdaterad: 4/2/2019 10:15 AM

Starta aktiebolag under 5 minuter

Ditt aktiebolag är klar att användas inom fem arbetsdagar. Paketet inkluderar många användbara tjänster för dig som ska starta aktiebolag första gången. Priset är 499 kr+ moms.

Tips! Du kan testa vår tjänst för att se hur den fungerar. Du förbinder dig inte till något genom att påbörja en beställning. Betalning sker i sista steget där du först ska godkänna beställningen innan dina färdiga bolagsdokument produceras.

Fyll i dina uppgifter

Vårt kundcenter

08 123 503 29

 

Måndag-fredag: 9:30-17:00

Lördag-söndag: stängt

Helgdag: stängt

footer desktop
footer mobile