Så gör du för att starta specialföretag



Ett specialföretag kan vara både ett aktiebolag eller en ekonomisk förening. Man kan därför inte starta specialföretag direkt, utan måste först registrera antingen ett företag eller en förening. Anledningen till att det kallas just specialföretag är att det verkar inom försäkringsbranschen utan att vara ett försäkringsföretag. För att få bedriva sådan verksamhet måste man ansöka om tillstånd hos Finansinspektionen. Först efter detta går det att registrera bolaget som ett specialföretag. De registreras då med en särskild beteckning i aktiebolags- eller föreningsregistret.

Specialföretag finansieras via inkomster från till exempel emissioner av skuldebrev. Återbetalningsrätten är sedan underordnad bolagets skyldigheter enligt avtal om riskövertagande. Denna typ av företag är ganska nya, och infördes för att stärka Sveriges position som hemvist för företag i försäkringsbranschen. Många av de svenska specialföretagen är dotterbolag till företag med annan verksamhet.

Fördelar med att driva ett specialföretag

Det finns en del fördelar med att söka tillstånd om att driva ett specialföretag. Om ditt företag eller din ekonomiska förening vill ge sig in i försäkringsbranschen är det ett mycket bra alternativ. Försäkringssektorn utvecklas snabbt idag, och det finns många möjligheter att expandera inom just försäkringstjänster genom att starta ett specialföretag. Själva processen att starta specialföretag är också enklare än de regler och lagar som måste följas av försäkringsföretag.

Ansök om tillstånd för att starta specialföretag

Innan du kan ansöka om att registrera ditt företag som ett specialföretag måste du starta antingen ett aktiebolag eller en ekonomisk förening. Aktiebolag passar dig som är beredd att ensam eller tillsammans med andra gå in med minst 50 000:- i eget kapital. I ett aktiebolag måste du också ha en revisor och lämna in årsredovisning. Ett publikt aktiebolag innebär att aktierna kan säljas på en svensk eller utländsk börs. En ekonomisk förening drivs av minst tre personer. Medlemmarna i föreningen måste på något sätt kunna dra nytta av verksamheten. Även i en ekonomisk förening gäller kravet på revisor och årsredovisning.

Går du genom oss när du etablerar ditt aktiebolag så har du möjlighet att göra registreringen digitalt eller i pappersform. Du får dessutom hjälp med att kontrollera så att uppgifterna stämmer. Så fort registreringen är klar får du ditt organisationsnummer och alla nödvändiga dokument direkt via nätet. Sedan kan du registrera ditt nya bolag som specialföretag för att börja erbjuda försäkringar. Försäkringsbranschen är mer aktuell än någonsin i Sverige, och genom att starta specialföretag har du chansen att erbjuda försäkringar till dina kunder utan att behöva följa alla de regler som gäller för försäkringsföretag.

image
David Hagberg  377 visningar
Senast uppdaterad: 3/29/2019 2:27 PM

Starta aktiebolag under 5 minuter

Ditt aktiebolag är klar att användas inom fem arbetsdagar. Paketet inkluderar många användbara tjänster för dig som ska starta aktiebolag första gången. Priset är 499 kr+ moms.

Tips! Du kan testa vår tjänst för att se hur den fungerar. Du förbinder dig inte till något genom att påbörja en beställning. Betalning sker i sista steget där du först ska godkänna beställningen innan dina färdiga bolagsdokument produceras.

Fyll i dina uppgifter

Vårt kundcenter

08 123 503 29

 

Måndag-fredag: 9:30-17:00

Lördag-söndag: stängt

Helgdag: stängt

footer desktop
footer mobile